Motonet panostaa myymälämarkkinointiin

Motonet on kotimainen autovaraosien ja -tarvikkeiden sekä työkalujen erikoisliike, jonka tuotevalikoimaan myös kodin ja vapaa-ajantuotteet puutarhanhoidosta, veneilyyn ja kalastukseen.
Ensimmäinen myymälä avattiin Turkuun vuonna 1990. Tänä päivänä Motonet palvelee 23 tavaratalolla sekä verkkokaupalla ympäri Suomen.
Kasvavan myymälämäärän myötä myös myymälämarkkinointi on kasvussa. Per 2 ja Motonet ovat neuvotelleet markkinoinnin suunnittelusta jo pitkään ja viime vuosina yhteistyö on tuonut myös konkreettisia tuloksia.

tabloidteline

Toimivia ratkaisuja myymälärajapintaan

Per 2:sen puolelta materiaalien suunnittelusta on vastannut teollinen muotoilija Henri Äijälä.
–Yhteistyö alkoi perusasioista. Motonet tarvitsi myymälöihinsä esitetelineitä ja Per 2:lta löytyi tarkoitukseen sopiva pohja muokattavaksi. Telineet voidaan brändätä väreiltään ja kooltaan asiakkaan toiveiden mukaiseksi, joten niistä saatiin pienin muutoksin Motonetin näköiset, Äijälä kertoo.

Motonet panostaa myymälöiden yhdenmukaisuuteen, joten niiden kalustus on kautta linjan samanlainen. Tämä avaa mahdollisuuksia myymälämarkkinoinnin kehittämiseen, kun yhteen myymälään suunnitellut ratkaisut voidaan monistaa koko ketjuun.
–Motonet on siinä mielessä hyvä kumppani, että haluamme tehdä uudenlaista myymälärajapinnassa toimivaa viestintää ja he tarjoavat siihen mahdollisuuden. Harvalla asiakkaalla on näin yhtenäinen myymäläilme. Se on myymäläbrändäystä oikein tehtynä, Äijälä kehuu.

Per 2:n omaa tuotantoa

Esitetelineiden jälkeen myymälöihin kaivattiin hyllyvalotauluja tuoteryhmille ja myynnissä oleville brändeille. Haasteena oli rakentaa tauluista sellaiset, että ne eivät söisi hyllytilaa tai estäisi tuotteiden esillepanoa.
–Ratkaisimme ongelman suunnittelemalla hyllyjen päälle asennettavat telineet, joihin valotaulut asennettiin. Suunnittelua helpotti se, että Per 2 pystyy tekemään valotaulut mittojen mukaan, eikä niissä tarvinnut tyytyä vakiokokoihin. Taulujen lisäksi Per 2 toimittaa myös niiden vaihdettavat kalvot, Äijälä kertoo.
Valotaulujen sähköistys tuotti alussa haastetta, kun jokaiselle valotaululle tarvittiin oma muuntaja ja pistorasia. Ratkaisuksi kehitettiin haaroitussarja, jonka kautta yhteen muuntajaan saadaan kytkettyä jopa seitsemän valotaulua. Samalla johtosarjasta tehtiin modulaarinen, joten esimerkiksi muuntajan hajoaminen ei vaadi koko sarjan vaihtoa.

A5_motonet

 

Hyvä yhteistyö tuo tuloksia

Per 2:n vahvuudet ovat ongelmanratkaisukyky ja materiaalituntemus. Talossa pystytään tuottamaan suuri osa materiaaleista omin voimin, mikä helpottaa suunnittelua. Motonet toisaalta on kohteena hyvä, koska tuotteet tulevat ketjun omaan käyttöön eikä niitä toimiteta eteenpäin asiakkaille. Silloin niitä voidaan kehittää yhteistyössä ja yksityiskohdat saadaan hiottua rauhassa kuntoon.
Myös Motonetissa ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön.
–Per 2:n kanssa työskentely on ollut helppoa ja heiltä on aina saatu toimivat ratkaisut tarpeisiimme, kertoo markkinointikoordinaattori Leena Janné Motonetista.
–Yhteydenpito on suoraviivaista ja ideoita on mahdollista pallotella suoraan suunnittelijoiden kanssa. Meiltä onkin tulossa jatkossa aivan uudenlaisia myymälämarkkinointiratkaisuja, Janné lupaa.

 

 

Posted on 18.5.2016 in Yleinen

Jaa artikkeli

Back to Top
Contact
Linkedin