Pakkaus on brändin paras kaveri

Pakkaussuunnittelun merkitys kasvaa

Nykypäivän pakkaussuunnittelu lähtee yhä useammin liikkeelle huomioarvon tavoittelusta, koska monet kauppaketjut putsaavat myymälöistään pakkauksia tukevaa esillepanoa, kuten ständejä, hyllypuhujia ja bannereita omien myymäläkonseptiensa tieltä. Tuotteen on siis erotuttava omana itsenään kilpailevien tuotteiden rivistössä, jolloin pääosaan nousee pakkaus, joka tukee sekä tuotetta että sen esillepanoa.

Kenties juuri myymälärajapinnan nykyisten rajoitusten myötä myyntipakkaussuunnittelu on tällä hetkellä yksi voimakkaimmin kasvavista markkinoinnin aloista. Per 2 Oy on myynnin ja markkinoinnin monitoimitalo, joka suunnittelee ratkaisuja menekinedistämiseen ja brändinäkyvyyden parantamiseen. Siksi myös pakkaussuunnittelu on yksi tärkeä osa liiketoimintaamme.

Tuotteen, asiakkaan ja budjetin ehdoilla

Toimivan tuotepakkauksen suunnittelu ei lähde tyhjästä. Tuotteen käyttötarkoituksen ja ominaisuuksien lisäksi pakkaussuunnittelun pohjaksi tehdään usein kilpailijakartoitus, jonka kautta tunnistetaan erottuvuustekijät. Myös yksittäisen tuotteen tai kokonaisen tuoteperheen historiasta voidaan hakea innoitusta uuden pakkauksen suunnitteluun.

Pakkauksen pitää tukea tuotteen brändiä. Siinä on hyvä olla myös jokin erottuva ominaisuus, mutta samalla pitää muistaa, ettei pakkaus saa haitata tuotteen käyttöä. Myös taloudelliset tekijät painavat. Kun pakkaus vie oman osuutensa kokonaisbudjetista, pätevät bulkkituotteen myyntipakkauksen suunnittelussa aivan eri lainalaisuudet kuin ammattilais- tai luksustuotteen promootiokotelossa.

Suunnittelua helpottaa se, että asiakasyritykset ovat oman alansa ammattilaisia, jotka tietävät mitä haluavat. Yleensä heiltä tulee toiveita materiaaleista, väreistä ja teknisestä toteutuksesta, mutta lopullinen suunnittelu jää kuitenkin pakkaussuunnittelijan harteille.

Pakkaus on enemmän kuin kuori

Parhaat pakkaukset ovat enemmän kuin kuoria. Ne ovat olennainen osa brändin rakennusta ja tukevat myös tuotteen laatuimagoa. Tuotekokemus alkaa jo pakkauksen avaamisesta ja pakkaus voidaan usein myös säilytetään, vaikka sille ei olisikaan mitään varsinaista käyttötarkoitusta. Tällaisissa pakkauksissa voidaan panostaa joko laadukkuuteen tai näyttävyyteen – tai sitten molempiin. Osa erikoispakkauksista on sellaisia, että niiden elinkaari jatkuu vielä tuotteen käytön jälkeen.

Ehkä tunnetuin laadukkaan pakkauksen ja tuotteen yhdistäjä on Apple, jonka pakkaukset huokuvat samaa korkeaa laatua kuin tuotteetkin. Ne jopa ylläpitävät tuotteiden jälleenmyyntiarvoa, kun käytetyistä Applen tuotteista voi saada paremman hinnan, jos alkuperäispakkaus on vielä tallessa.

Per 2:n vahvuudet ovat teknisessä osaamisessa

Per 2 Oy:n vahvuudet ovat kokonaisvaltaisessa suunnittelussa niin luovuuden, visuaalisuuden kuin rakenne- ja materiaalituntemuksen osalta. Meiltä ei välttämättä kovin usein kysellä peruspahvipakkauksia, mutta kun asiakas etsii kaupallisesti toimivaa muotokieltä, teknisiä ominaisuuksia tai painoteknisesti erottuvaa tuotetta olemme oikea partneri. Myös Per 2 Groupiin kuuluva Kiinan organisaatiomme Per 2 International mahdollistaa omalta osaltaan monipuolisemmat pakkaustuotantovaihtoehdot.

Marraskuussa 2016 Per 2 International osallistuu kansainvälisille pakkausalan messuille Chicagossa, missä he esittelevät uudenlaisia tuotepakkausprojekteja erityisesti elintarviketeollisuuden tarpeisiin.

Seismo_Smirnoff_Vanilla_package
LM_kansio_1920x1080_sRGB
Juomapullo_1920x1080px_sRGB

Posted on 5.4.2016 in Yleinen

Jaa artikkeli

Back to Top
Contact
Linkedin